zdroj: freepik.com
Přístav copywritingu VIP WRITELAND Writeland akademie

Copywriterka radí: Jak psát texty, které prodávají

Když píšete prodejní texty na webových stránkách svých klientů nebo i svých je třeba nejprve poskytnout zákazníkovi megamyšlenku. Unikátní objev, který ještě nespatřil, něco nového, co upoutá jeho pozornost. Poté musíte jeho touhu po službě či produktu naplnit potřebou danou věc vlastnit. Nabídnout mu unikátní způsob řešení jeho problému. Jeho srdce musíte zasáhnout dříve, než jeho mysl. Poskytnout mu jakýsi AHA moment. Závěrem pak nabídnout možnost IHNED objednat. 

Když to shrnu, je tohle základ tvorby prodejního textu. Když tohle vše bude váš text obsahovat, máte vyhráno. 

Teď ale na to půjdeme trochu z jiného pohledu a to pohledu copywritera, tedy člověka, co takové texty píše.

Zdroj: freepik.com

Praktické tipy pro copywritery

  • To co člověk nejspíše nejvíce v tomto oboru potřebuje, je inspirace. Načerpejte jí co nejvíc a psaní půjde samo. Pročtěte si spoustu článků jak od lidí, které znáte tak i od konkurence. Načtěte toho co nejvíce, ať víte, o čem by vaše dílo mohlo být. 
  • To co vytvoříte, ukažte světu. Nebojte se předvést svůj talent ve vší kráse a ukázat svůj talent. I kdyby to měli ze začátku číst jen kamarádi. Nechte je to číst před vámi, ať vidíte jejich reakci, to jak na to koukají a přemýšlí. Sami uvidíte, jak se na to tváří. 
  • Pozitivní člověk, má pozitivní myšlenky. I to hodně pomáhá hladšímu startu. Pozitivní text, pozitivní odezvy
  • Ale všeho moc škodí. Nesnažte se všem dostat „pod kůži“. Každý takového člověka neustojí. Ba naopak, uškodíte sobě i jeho mínění. 
  • Nebojte se přiučit a spolupracovat i s jinými copywritery. Tímto způsobem se k tomuto řemeslu dostanete nejblíže a budete mít přehled o všem, co se kolem toho dělá. Budete tak nějak „v obraze“. A dřív nebo později se vám to určitě vyplatí. 
  • Nejdůležitější je, abyste vy sami věděly, co v copywritingu vás nejvíce baví a zaměřit se na to. Zkoušet co nejvíce možností a nasbírat vědomosti. Věřte si a necouvněte, když se vám jedna práce nepovede.
Zdroj: freepik.com

Jak postupovat při psaní textu všeobecně

  • Někteří autoři tvrdí, že nejlepší při psaní textu je vědět vlastně pro koho píše. Ale to je těžké, když člověk píše na internetové weby, tak může psát pro kohokoliv. Takže nejlepší je psát opravdu otevřeně.  Ukažte všem svůj názor, napište vše, co se vám honí hlavou. Pro ostatní to bude velmi přívětivé a přečtou si i jiné názory. 
  • Taky převažuje názor, mít své pohodlí při psaní. Správné místo, svůj klid a místo, kde umíte vypnout a jen se soustředit. 
  • Měli by jste vědět, o čem chcete psát. Jestli humorně nebo vážně. Jak to bude pokračovat a jak to bude začínat a končit. Hlavně by to mělo mít nějakou “hlavu a patu“. 
  • Potřebujete nápad. Něco o čem se rozepíšete a budete to umět odůvodnit. Někdo si i nápady zapisuje dopředu a pak o nich jen přemýšlí a dává dohromady celý článek. 
  • Je dobré si napsat text nanečisto a pak si ho párkrát přečíst a uvažovat o tom, zda je to tak dobrý, nebo je třeba něco změnit. 
  • Pomáhá i inspirace. Přečíst si něco o tom, o čem chcete psát. Ale pozor na kopírování. To nemá nikdo rád. Lepší je jiná verze něčeho, co už existuje. Psát o stejný věci ale v jiném smyslu. Dívat se na to ze svého pohledu. 
  • A nejlepší na psaní článku je, psát sám za sebe. Vše ze své hlavy, cenné informace a i vlastní zkušenosti. Ukázat vše co ve vás je. 

Doporučuji přečíst si článek „Jak psát – 7 úskalí copywritingu

A jak tedy napsat prodejní text?

Při psaní prodejních textů záleží hodně na tom, jak copywriter nebo autor použije slova, která mu čeština a nejen čeština nabízí. Ne vždy je třeba prodávat zboží nebo služby. Někdy prodáváme pouze myšlenku. 

Než se pustíte do práce na prodejním textu, je třeba si ujasnit pro koho vlastně je text určený.

Jsou to ženy? Muži? Studenti? Podnikatelé?

Zkrátka a dobře je třeba si sestavit persony (alespoň 3), na které budete cílit nejen při prodejním textu na hlavní stránce webu, ale i v marketingu a v blogových článcích. 

Zdroj: freepik.com

Jak na persony?

Když vytváříme persony, neboli ideální zákazníky vašeho webu, je třeba abyste o nich věděli co nejvíce a mohli tak lépe tvořit obsah, který je zaujme. Při psaní můžete využít následující podbody, které rozepíšete na své ideální zákazníky. 

  • fotografie – pro lepší představu, jak zákazník vypadá
  • jméno – aby získal identitu, opravdovost
  • základní údaje – věk, bydliště, má rodinu?, má děti?
  • povolání – kde pracuje, kolik vydělává… 
  • jak komunikuje – kde se na internetu pohybuje, co preferuje (blogy, sociální sítě…)
  • typický den – věty které říká, jak vypadá jeho den…
  • problémy – jaké problémy právě řeší?
  • řešení – jaké mu mohu nabídnout řešení 

Doporučuji si také pročíst tento článek „31 copywriting tipů z psychologie

Vaše texty čtou lidé, pamatujte na to, když budete psát

Je třeba si uvědomit, že na druhé straně jsou lidé, jako vy. Je třeba mluvit jejich jazykem a nejlépe jazykem vaší persony. Už při tvorbě nadpisu se inspirujte tím, co preferuje váš ideální zákazník. Vezměte si můj příklad, když jsem psala článek na téma, jak pečovat o své chodidla. Mohla jsem napsat titulek: “Jak správně pečovat o svá chodidla,” ale ten by určitě neměl takovou sledovanost, jako článek s titulkem: “Moje babička má 57, chodidla má však jako dvacítka,” který si můžete přečíst zde

Zasáhněte srdce, až potom mysl

Když píšete prodejní text, začněte vyprávět příběh. A proč?

Lidé příběhy milují.

Ať už je vaším cílem zábava, informování, vzdělávání nebo inspirace, vaše publikum se spojí více s vaším obsahem, když bude vyprávět.

Vyprávění příběhů je způsob, jakým se navzájem spojujeme. A obsah, který přiláká čtenáře a přiměje je nakupovat v tom, co děláte – v čem stojíte – je zaujme.

6 tipů pro vyprávění prodejních příběhů:

  1. Každý příběh potřebuje: Okolnost, Zvědavost, Postavy, Konverzace a Konflikt
  2. Přestaňte se chlubit a začněte se vciťovat do publika (nikoho nezajímá, kolik škol máte vystudovaných, jak moc jste dobří ve vaší práci apod. Lidé milují hrbolaté cesty životem a velmi rádi si čtou o vašich neúspěších, které vás dovedli až sem)
  3. Zapalte emocionální stránku mozku publika (prožívejte svůj příběh s čtenáři, odhalte své skryté emoce, vystupujte jako člověk ne jako stín za webovou stránkou)
  4. Zapojte své čtenáře prostřednictvím smyslů (přibližte zákazníkovi váš produkt využitím všech smyslů. Popisujete chatu v horách? Popište jaké to je vidět z dálky rozlehlá panorama krásné Vysočiny nebo když pijete večer při měsíčku kávu na terase a slyšíte zvuk ptáků v nedalekém lese, jak se vám proudí hlavou vzpomínky či příval nových myšlenek)
  5. Začněte svůj příběh uprostřed („Život se odehrává v chronologickém pořadí – to je nuda!“ uvádí Bates. „Začněte uprostřed, kde jsou věci vzrušující.“ Je to mnohem zajímavější.“)
  6. Dejte svému publiku to, po čem touží (neobkecávejte zbytečně ty nejdůležitější věty výplňovými frázemi, dostaňte se co nejdříve k věci a tomu nejdůležitějšímu, co čtenáře zajímá)

Text se musí dobře číst

Když píšete je třeba text členit na jednotlivé části. Rozdělovat ho podnadpisy a odstavec členit na odrážky, vkládat citace nebo důležité informace zvýrazňovat tučně. To návštěvníkovi pomůže se v textu rychle zorientovat a najít přesně to, co hledá.

Statistická mozek uvádí, že v průměru pouze 28% procent z 593 slov je čteno na jakékoli webové stránce.

Dlouhý text, jako vystřižený z románu, jej rozhodně nezaujme. Prodejní text musí být jasný, srozumitelný a přehledný. 

Barva písma a pozadí

Na závěr nezapomeňte zkontrolovat, zda pozadí není příliš kontrastní a text se snadno čte. Ideální je světlé pozadí a tmavý text, či naopak.

Při psaní nezapomeňte, že i copywriter je člověk, jako každý jiný a někdy i on přehlédne drobný překlep, či chybějící čárku. Cílem prodejního textu je prodat produkt, službu či myšlenku, nikoliv zaujmout češtinářku a získat jedničku s hvězdičkou. 

A to by bylo k psaní prodejních článků, ale nejen těch vše. Snad pro vás byly mé rady užitečné a budu se těšit na odkazy na vaše práce třeba v komentářích pod článkem.

Přečtěte si také článek „Copywriting, aneb oblíbené povolání mnoha pisálků“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *